You're My Home / 僕の故郷 (Billy Joel / ビリー・ジョエル)1974



When you look into my eyes
and you see the crazy gypsy in my soul
it always comes as a surprise
when i feel my withered roots begin to grow

僕の目をのぞき込んでごらん
僕の魂のなかの強い放浪癖が見えるだろう
しぼんでた自分の本性が頭をもたげ始めると
いつも驚かされるのさ

well i never had a place
that I could call my very own
but that's all right my love
'cause you're my home.

僕自身の場所と呼べる場所は
どこにもなかったんだ
でもそれでいいんだよ きみ
だってきみが僕の故郷なんだから

when you touch my weary head
and you tell me
everything will be all right
You say use my body for your bed
and my love will keep you warm
throughout the night

僕の疲れた頭に触れてきみが言う
“すべてうまくいくわよ”ってね
そしてこう言うのさ
“私の身体で休むといいわ
私の愛で一晩中温めてあげる”

well i'll never be a stranger
and i'll never be alone
wherever we're together
that's my home.

そうさ 僕は淋しくなったり
一人ぼっちにはもうならないよ
僕らはどこへ行こうと一緒さ
そしてそこが僕の故郷になるのさ

Home could be the Pennsylvania turnpike
Indiana's early morning dew
high up in the hills of California
home is just another word for you

故郷は…
ペンシルバニアの高速道路かもしれない
それともインディアナの早朝の露
カリフォルニアの丘を登ったところかも?
“故郷”はきみにとって別な言葉なのかな

Well I never had a place
that i could call my very own
but that's all right my love
'cause you're my home

自分の故郷と呼べる場所は
僕には今までなかったんだ
でもそれでいいんだ 愛するきみ
だってきみこそ僕の故郷なんだから

If i travel all my life
and i never get stop and settle down
long as i have you by my side
there's a roof above
and good walls all around
you're my castle
you're my cabin
and my instant pleasure dome
i need you in my house
'cause you're my home,..

you're my home.

僕の人生このまま旅を続けたら
立ち止まり腰を落ち着けることもない
でもきみがそばにいてくれる限り
そこには屋根があり
しっかりとした壁が囲ってくれる
きみは僕のお城
きみは僕の丸太小屋
きみは即席の大型娯楽施設
僕の家にはきみがいてほしい
だってきみが僕の故郷…

きみこそ僕の故郷なんだから

Songwriters JOEL, BILLY
Lyrics © Universal Music Publishing Group

gypsy=ジプシー 放浪癖
as a surprise=驚かせられる
wither=希望や愛情が衰える
turnpike=有料高速道路

Released in 1974
From The Album“Piano Man”

Billy_Joel_-_Piano_Man.jpg

9月の月イチ・ビリーです。
 僕はアルバム"Piano Man"はミュージック・カセットテープで持っていました。時代だな~(^▽^;) だからってわけじゃないけど、印象的なナンバーは"Piano Man""The Ballad Of Billy The Kid""If I Only Had The Words""Captain Jack"。“You're My Home”はあまり印象に残っていませんでした(-_-;)

◆1981年のライヴアルバム"Songs In The Attick"はものすごくよく聴きました。このアルバムはビリーの"Stranger"より前の4枚のアルバムから選曲されて、名曲を生き返らせましたね。"Say Good Bye To Hollywood""She's Got A Away""Summer, Highland Falls"などなど。さすが「屋根裏部屋の曲」(Songs In The Attick)だ。

◆この曲のSongfactsによると、ビリーはこの曲を彼の奥さまにバレンタイン・デーのプレゼントに贈ったということ。(エリザベスでしょうね)花やチョコレートをあげるお金がなかったかららしいです。((thanks, Sloan - Port Washington, NY)

◆レアな動画を見つけました。“Piano Man”を歌うのはヒゲのビリーだ。
↓↓↓↓↓


(この記事で参考にしたページ)
・Wikipedia You're My Home
・Wikipedia Songs In The Attick
ジャケット写真もここからいただきました。

(この曲を購入!)Amazon.co.jp
Songs in the Attic Enhanced, Original recording remastered, Import, Live
ビリー・ジョエル ¥1,635

220px-Billy_Joel_-_Songs_in_the_Attic.jpg

関連記事

コメント

非公開コメント